In de wereld van internet wordt het belang van een online aanwezigheid diep ingezien. Elk bedrijf heeft een website nodig, of je nu een online internetbedrijf of een offline winkel bent. Het website-ontwerp is strategischer, complexer en veeleisender geworden, goede bruikbaarheid is de prijs geworden van concurrerende toegang.
Het ontwerpen van een website is in ieder geval geen eenvoudige opgave. Ook het veranderen van sites kan ingewikkeld zijn. Hier komt contentmigratie bij kijken. Meer weten over contentmigratie? Laat Crossphase jou helpen!
De ideale website is niet alleen een visuele showstopper. Dus hoewel bruikbaarheid belangrijk is, is het niet langer de belangrijkste onderscheidende factor die het ooit was, nu is even belangrijk. Hieronder vind je 6 dingen om in gedachten te houden bij het ontwerpen van een website.
1. De bedoeling van de website
Jouw website moet voldoen aan de eisen van de gebruiker. Door een concreet en duidelijk doel op alle pagina’s te hebben, weet de gebruiker precies wat je te bieden hebt. Wat is de motivatie achter je site? Is het een foodblog site of zou je zeggen dat je een artikel aan de klant aanbiedt? Er zijn veel doelen van een website, de belangrijkste zijn:
- Expertise beschrijven
- Uw reputatie opbouwen
- Leads genereren
- Verkoop en nazorg
2. Visuele hiërarchie
Visuele hiërarchie wordt vooral gedaan door grootte, schaduw, symboliek, contrast, typografie, witruimte, oppervlak en stijl. Een van de belangrijkste elementen van visuele progressie is het opbouwen van een convergentiepunt; dit laat gebruikers zien waar de belangrijkste gegevens zich bevinden.
3. Zoekmachine optimalisatie tijdens het ontwerpen van een website
Een SEO-vriendelijke site zorgt ervoor dat webindexen gemakkelijk op jouw webpagina kunnen crawlen. Hoe effectiever de site kan worden gevonden via de zoekfunctie, hoe beter deze zal scoren. Een goed gestructureerde SEO-strategie bij het ontwerpen van een website begint met zorgvuldige planning en onderzoek, maar het implementeren van SEO in website-ontwerp kan voor de meeste bedrijven moeilijk zijn.
- Begin door dingen eenvoudig te houden en de basisprincipes aan te pakken door boeiende inhoud te hebben. Zoekwoordonderzoek is enorm belangrijk.
- Zorg voor een goed georganiseerde sitemap en focus op subtiliteiten zoals alt-tekst op afbeeldingen, titels op joins en metalabels.
- Zorg ervoor dat er geen overtollige code is waar de webindexen doorheen kunnen zwemmen. Schone code is het beste.
4. Afbeeldingen en beelden
Consumenten werken graag met foto’s die HD (hoge kwaliteit) en echt zijn, wat resulteert in hoge conversies voor jouw website. Met een massa uitstekende stockfoto’s die online toegankelijk zijn, is het nu een stuk eenvoudiger voor individuen om foto’s en afbeeldingen van hoge kwaliteit voor hun sites te vinden.
5. Oproepen tot actie
Ter verduidelijking: bij het toevoegen van call-to-actions (CTA) op jouw website moet je je richten op de waarde van de calls-to-action. Bijvoorbeeld:
- Gebruik een contrasterende kleur zodat ze opvallen tussen de rest van de inhoud om hen heen.
- Push je pagina’s niet met een buitensporig aantal CTA’s – het creëert verwarring voor de gebruiker.
6. Website-inhoud en berichten
De beste manier om met je publiek om te gaan, is door hun gevoelens. Dat doe je door een voorspelbare, stevige en heldere contentstrategie te maken. Content maakt jouw website effectief door de juiste boodschap over te brengen naar de kern van jouw publiek. Geweldige inhoud bepaalt je imago en verbindt alle verschillende componenten van je merktonen en corporate karakter tot de doelstellingen, kwaliteiten en denkwijzen van jouw bedrijf.